A csecsemőkori mozgásmintáktól indulva a fejlődéstani nagymozgásokon, a rugalmasságon, az egyensúlyon keresztül fejleszti az idegrendszert, melyet speciális gimnasztikával alapoz meg, majd igen magas fokra emeli a mozgásügyességet / mozgáskoordinációt. Eközben fejleszti a finommotorikát, a szem-kéz koordinációt, és erősíti vagy megválasztatja a kéz (szem, láb) dominanciát. Befolyásolja az anyanyelvi készséget, az olvasás technikai készségét, elősegíti a gyermeki idegrendszer érési folyamatait (egészében értelmileg akadályozottak esetében is hatásos).
Ezen feladatsorokhoz társítja a fejlesztőpedagógia gyakorlatait, illetve az informatikai blokkot fejlesztő gyakorlatokat: tér, idő, emlékezet, beszédészlelés, beszédértés, jobb-bal, testismeret, ritmus, szemmozgások stb. fejlesztését.
A legújabb fejlesztésben nagy szerepet kapnak a homloklebenyt fejlesztő gyakorlatok, mely lebenyt az agy Főparancsnokának is hívhatjuk.
Az alapozó terápia közvetlen hatásai:
- Beindítja a megkésett beszédfejlődést,
- beindítja a rajzkészség igen erős fejlődését óvodásoknál,
- erősen segíti a dyslaliák, a paraláliák esetén a logopédiai munkát, a beszédhangok automatizálódását, beépülését,
- a technikai diszlexia esetén megkönnyíti az olvasást, főleg az olvasás gyorsasága nő, ezáltal a szövegértés is javul,
- a féltekei dominancia helyes megválasztása esetében igen erősen javítja az anyanyelvi készséget dominancia-problémás gyerekeknél,
- a fejlődési dyspraxia esetén a mozgástervezés megjavul,
- mindig javítja a mozgáskoordinációt.
forrás: Gergely Anikó Alapozó mozgásterapeuta