Az olvasás tanítás előtt végzett fejlesztő gyakorlatok
- Beszédfejlesztés: szókincs fejlesztése, szókincsbővítés, hanganalízis-szintézis gyakorlása, mondatgyakorlatok alkalmazása.
- Beszédmozgás tudatosítása: ajakmozgások megfigyelése, zöngés-zöngétlen mássalhangzók megkülönböztetése.
- Iránygyakorlatok: mozgásirányok megfigyelése, írásgyakorlatok mozgással, olvasás iránya, sorváltás,téri relációk verbalizálása, tájékozódás a vonalrendszerben.
Az olvasás tanítás lépései
- Betűtanítás: a homogén gátlást kerülő betűsorrend alapján, az egymással vizuálisan, akusztikusan, motorosan felcserélhető betűk távol tanítása egymástól,magánhangzók tanítása artikulációról,mássalhangzók tanítása hangutánzással.
- Összeolvasás tanítása: betűsorrend betartásával zárt, majd nyitott szótagok olvasása,az összeolvasás „játékos szituációban” történik,szótagok felismerése,betűismeret mélyítése szótaggyakorlatokkal,jelentés felismertetése.
- Szavak olvasása szótípusok alapján: 2-2 betűből álló nyitott szótagok (lá-da),3 betűből álló zárt szótagok (mos),2-3 betűből álló nyitott-zárt szótagok (lá-bas),3-2 betűből álló zárt-nyitott szótagok (bál-na),3-3 betűből álló zárt-zárt szótagok (raj-zol)
Mondatok olvasása:
- Rövid egyszerű kijelentő és kérdő mondatok olvasása.
- Szavakból mondatok összerakása, olvasása.
- Fokozatosan bővülő egyszerű mondatok olvasása.
- Összetett mondatok olvasása.
Szövegek olvasása:
- Két összetartozó mondat olvasása.
- Szöveg hosszának növelése a mondatokkal.